OTWARTE SEMINARIA „Powołanie życiowe i zawodowe kobiety i mężczyzny w myśli Edyty Stein i Karola Wojtyły”
Zapraszamy na spotkania poświęcone psychologii i pedagogice personalistycznej. Seminaria są oparte na myśli Edyty Stein oraz Karola Wojtyły. Oboje sięgali do fenomenologii oraz tomizmu w poszukiwaniu prawdy o człowieku.
Seminaria poprowadzi dr Henryk Jarosiewicz, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, członek Rady Fundacji „Misja Rodzinna”.
TEMATY SPOTKAŃ:
SEMINARIUM 1: Podmiot i przeżycie w ujęciu Edyty Stein i Karola Wojtyły (03.10.2020)
Zaprezentowany jest model podmiotu osobowego. W obrębie tego podmiotu pokazujemy, co oznacza termin „przeżycie”. Jest to czynność uwewnętrznienia wartości doznawanych relacji, którego niematerialnym wytworem jest uczucie.
Poruszone tematy:
1. Psychologiczny model podmiotu osobowego
2. Przeżycie jako przedmiot doświadczenia wewnętrznego i wczucia
SEMINARIUM 2: Uczestnictwo i rozwój osoby (17.10.2020)
Pokazujemy, że termin osoba ma trzy różne desygnaty: wskazuje na materialny podmiot osobowy (człowiek), na strukturę/organizację przeżyć (osoba) oraz na reprezentację treści umysłowych (jako zaimek osobowy „ja”). Warunkiem aktualizacji osoby jako struktury przeżyciowej jest przeżycie sprawczości, czego warunkiem jest uczestnictwo w woli innej osoby.
Poruszone tematy:
1. Osoba jako struktura świadomościowa
2. Uczestnictwo jako warunek życia osobowego
SEMINARIUM 3: Sprawność działania a dojrzałość osoby (21.10.2020)
Wychowanie rozumiane jako czynność jest uwarunkowane uczestnictwem w świecie wartości i dojrzewaniem woli. Wytworem wychowania jest zdolność do samostanowienia (samorządu). W opozycji do samostanowienia jest sprawność intencjonalnego działania.
Poruszone tematy:
1. Intencjonalność woli a samostanowienie osoby
2. Wychowanie i samowychowanie
SEMINARIUM 4: Wola i charakter (24.10.2020)
Charakter osoby jest wytworem czynności woli. W okresie dzieciństwa jest to wola rodziców i wychowawców, a w okresie młodości własna wola, która jest ukierunkowana przez stworzone cele i sposoby ich realizacji. Poruszone tematy:
1. Charakter jako wytwór woli
2. Wychowanie jako dramat dziania się i działania
SEMINARIUM 5: Charakter kobiety i mężczyzny (wstęp do warsztatów z charakterologii) (31.10.2020)
Charakter drugiej osoby jest dany jako pomoc w budowaniu międzyosobowej relacji, jest wspólnototwórczy. Pojawia się ważne pytanie – czy istnieje charakter typowo kobiecy i typowo męski? A dalej – czy można mówić o zawodach do których powołane są raczej kobiety lub raczej mężczyźni?
Poruszone tematy:
1. Zjawisko komplementarności
2. Istotne cechy charakteru kobiety i mężczyzny
CZYM JEST CHARAKTEROLOGIA?
Czy jest możliwe poznanie świata drugiego człowieka?
W pierwszym zdaniu swojej pracy doktorskiej pt. O zagadnieniu wczucia (1917) E. Stein pisze: „dane nam są cudze podmioty i ich przeżywanie.”
Dany jest też charakter, określany terminem habitus: „W całym zewnętrznym sposobie bycia (habitus), w sposobie poruszania się, w postawie człowieka, może tkwić coś z jego osobowości.” (O zagadnieniu…, s. 107)
POWOŁANIE ŻYCIOWE I ZAWODOWE KOBIETY I MĘŻCZYZNY
Jednym z zasadniczych tematów poszukiwań naukowych Edyty Stein było powołanie życiowe, które widziała w świetle natury i łaski. Pragniemy nawiązać do dorobku Edyty Stein w refleksji nad wychowaniem personalistycznym dziś, w XXI wieku. Zapraszamy na cykl: PIĘĆ WIECZORÓW O WYCHOWANIU
Czy można się jakoś przygotować do dyskusji? Sięgamy do podstawowych prac Edyty Stein i Karola Wojtyły:
E. Stein, O zagadnieniu wczucia, Zawód mężczyzny i kobiety według natury i łaski.
K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Elementarz etyczny, Osoba i czyn
Otwarte Seminaria są elementem programu Dziedzictwo Edyty Stein realizowanego przez Towarzystwo im. Edyty Stein we współpracy z Centrum Historii Zajezdnia.